[./links.html]
[./in_het_nieuws.html]
[./wie_zijn_wij.html]
[./onze_doelgroep.html]
[./index.html]
[./pgb.html]
[./onze_teams.html]
[./autisme.html]
[./contact.html]
[./copyright.html]
[./asstherapie2dhond.html]
[./ass_therapie.html]
[./asstherapie2dpaard.html]
[Web Creator] [LMSOFT]
Hond en begeleiding
Doel van de hond

Met de ASS begeleidingshond kunnen we ervoor zorgen dat er nieuwe ingangen of deuren geopend worden voor kinderen met ASS. Het is prachtig om een kind zo te zien veranderen. Fantastisch zoals kind en hond met en voor elkaar werken. Een hond heeft zoveel mogelijkheden in zich en kan zich intuïtief zo enorm aan mensen maar met name ook aan een kind aanpassen.
Als wij door de inzet van zo´n prachtige hond:
  • het kind een beter gevoel over zichzelf kunnen geven,
  • het kind op allerlei ander gebieden zich beter kan ontwikkelen,
  • dat de hond het kind handvatten aanreikt om een brug te slaan waardoor een kind zich,
  • makkelijker kan handhaven in onze drukke, snelle en vooral veeleisende maatschappij,
...dan zijn wij hier in het trainingscentrum heel gelukkig met onze inzet!
 
Wat kan een ASSbegeleidingshond doen voor kinderen met autisme?

Een ASSbegeleidingshond is getraind om contact te zoeken met mensen en zich te laten aaien en knuffelen door iedereen. Ook onhandige en wat hardere knuffels vindt de hond niet erg.
De hond is erg gehoorzaam en kan zich snel aanpassen in verschillende omstandigheden.
  
De hond:
  • Geeft een kans om een dier te aaien en zijn warmte te voelen;
  • Stimuleert het vasthouden en kroelen met een levend wezen;
  • Bevordert de motivatie om te leren (vooral praten);
  • Verhoogt de sociale interesse;
  • Oordeelt en veroordeelt niet;
  • Helpt het overwinnen van angsten;
  • Prikkelt de fantasie (verhalen vertellen over de hond of ze verzinnen);
  • Creëert empathie;
  • Biedt de mogelijkheid om gevarieerde lessen te geven in sociale vaardigheden.
 
De kinderen:
  • Durven zich meer open te stellen aan de hond;
  • Voelen dat de hond hun neemt zoals ze zijn;
  • Voelen zich automatisch aangetrokken tot dieren en haalt hun vaak uit hun eigen wereldje (vaak door vaak aandacht te vragen en vol te houden);
  • Worden gestimuleerd om beter te praten om met de hond te kunnen spelen;
  • Voelen zich veilig en ontspannen in de buurt van de hond;
  • Door het eigen contact van het kind en de hond zal het kind zich emotioneel meer in balans voelen en rustiger worden;
  • Door het contact van kind en hond met de buitenwereld zal het kind leren makkelijker contacten te gaan leggen buiten zijn veilige grenzen met de buitenwereld;
  • Hij/zij krijgt meer zelfwaardering en voelt zich meer en makkelijker aansluiting krijgen/ ergens bij horen;
  • Om voor de hond te moeten zorgen leert het kind ook zorgzaam te zijn.